Het is de laatste weken uitgebreid in de pers gekomen. Op 18 februari zijn voor 1000’den Vlamingen, waaronder vele bekende, de 40 dagen zonder vlees begonnen. Door gedurende meer dan een maand minder vlees te eten, wil de organisatie de gigantische ecologische afdruk van de Vlaming verkleinen. Want voor ons Belgisch stoofvlees of onze geliefkoosde steak op ons bord beland zijn er duizenden liters water verbruikt om nog maar te zwijgen van de geproduceerde broeikasgassen.
In dat opzicht ben ik zeker voorstander van de actie, al neem ik zelf niet deel. Ik heb mij wel voorgenomen om mijn vleesverbruik te minderen, niet enkel tijdens deze 40 dagen. Ik vermoed dat ik met enkele vlees- of visvrije dagen per week, wel zal overleven. Meer nog, ik geloof dat ik mij zelfs beter zal voelen.
Ik heb echter 1 grote bedenking bij het opzet van heel deze actie. Zo vraag ik mij af of supermarkten, die toch het overgrote deel van het geconsumeerde vlees verkopen, ook deelnemen aan deze actie. Hier is nergens informatie over te vinden. Maar deze vraag lijkt mij misschien zelfs nog belangrijker dan de actie zelf.
Als supermarkten gewoon op dezelfde manier verder blijven bestellen, blijven er dieren geslacht worden, blijft er evenveel vlees in de rekken belanden, alleen wordt er minder vlees gegeten.
Gevolg is dat er dus gewoon meer dieren een zinloze dood sterven omdat hun vlees niet verkocht en nadien dus weggesmeten wordt.
Al hoop ik natuurlijk dat ik er naast zit,
Snapper
40 dagen zonder vlees…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten